Prosinec
VTĚLENÁ NADĚJE – JEŽÍŠ PŘICHÁZÍ MEZI NÁS
Zamyšlení
Každý člověk kolem sebe šíří určitou atmosféru. O některých bychom mohli říci, že přinášejí naději – tím, jak nás povzbuzují, jak nám věří, jak nás doprovázejí životem.
Když se zamyslíme, přijdeme na to, že největší naději přináší každému z nás Bůh. Ta není laciná, snadná a fádní, ale plná výzev a „velkých věcí“, řečeno slovy Panny Marie, která to zažila sama na sobě. Na jejím příkladu si můžeme uvědomit, jak to vypadá, když Bůh vstupuje (se svou nadějí) do našeho života.
Při zvěstování Maria zjišťuje, že se bude dít něco zcela nečekaného, ale bude to šance se víc opřít o Boha a jeho milost. Její snoubenec Josef ničemu nerozumí a Maria se před ním neobhajuje. Doufá v to, že Bůh ji obhájí sám. A to se také stane…
Kdyby pak začala mít obavy z toho, že „nosí ve svém těle Mesiáše“, asi by nebyla schopná tak snadno vyrazit na náročnou cestu za Alžbětou. A ani v době těhotenství jí Bůh nedopřál moc klidu – bylo třeba vyrazit s Josefem do Betléma kvůli sečtení lidu.
Naděje, kterou nám dává Bůh, vyžaduje naši spolupráci a odpověď. I my se máme stát lidmi naděje. Bůh do nás vkládá tolik naděje, že se sám stává člověkem a žije mezi námi.
Naděje také znamená, že nestavíme na svých jistotách, ale hlavně na tom, že vše, co nás potká, bude mít smysl, i když věci půjdou jinou cestou a jiným směrem, než bychom chtěli, potřebovali a než jsme si byli jisti.
Adventní programy
Kreativní pomůcka – tvorba vánoční lucerny, jejíž osm okének nám umožní sledovat některé významné okamžiky adventní a vánoční doby: Zvěstování, Navštívení, Narození Páně, Zjevení Páně. S pomocí čtyř sloves (přijímat, sloužit, radovat se, rozjímat) mohou děti zvnitřnit hlavní postoje tohoto adventního a vánočního času.
Adventní program ve formě kalendáře na každý den. Kalendář provede děti i dospělé dobou adventní pomocí 24 „Božích slůvek“, která se skrývají za zavřenými dveřmi. V přiložených textech také najdete poselství nedělních liturgií a řadu konkrétních podnětů (na každý den jeden), které jsou zaměřeny na přípravu na setkání s Ježíšem. Využít mohou i kreativních aktivit – výroby vánočních ozdob, které jim tato poselství připomenou.
Katecheze
Záchrana člověka – advent (Předškolní)
Metodika pro katechezi předškolních dětí k tématu stvoření člověka a důsledků prvotního hříchu. Na příběhu Abraháma a Zvěstování ukazuje postoje otevřenosti vůči Bohu a plnění jeho vůle. Na tomto základu objasňuje dětem smysl adventu.
Adventní cesta ve čtyřech katechezích (Předškolní)
Soubor čtyř metodik s přílohami s tématem adventního období a jeho smyslu. Děti si mají vytvořit v celku i v detailech obraz o adventním období, jeho symbolech, postavách a významu.
Advent – čekání na Ježíšův příchod (Mladší školní věk)
Metodika pro katechezi k tématu advent, jeho význam, náplň a tradice. Zahrnuje scénář hodiny i potřebné doplňkové pomůcky, možno rozložit i na dvě setkání.
Jan Křtitel – Ježíšův předchůdce (Mladší školní věk)
Děti se seznámí s příběhem Jana Křtitele od jeho narození do Ježíšova křtu, znají o něm základní fakta a umí jej zařadit do kontextu Nového zákona a příběhu Ježíše Krista. Uvědomují si důležitost ticha a naslouchání Bohu, a to nejen v adventní době, přičemž dokážou tyto prvky zařadit do vlastního prožívání adventu. Rozlišují možnost „přípravy cesty“ Ježíši v osobním prožívání víry a jsou připraveny přiměřeně pomoci svému okolí dobře prožít advent.
Panna Maria a advent – Zvěstování (Mladší školní věk)
Děti se seznámí s příběhem Zvěstování, znají o něm základní fakta a umí jej zařadit jak do cyklu liturgického roku, tak i do kontextu Nového zákona. Seznámí se s modlitbou Zdrávas Maria a její souvislostí s novozákonními texty. Témata chápou v kontextu adventní doby a umí přiměřeně tyto obsahy reprodukovat. Na příkladu života Panny Marie jako celku a zvláště příběhu zvěstování přijímají Marii jako vzor člověka, který s důvěrou spolupracuje s Bohem. Trpělivost a důvěru pojímají jako důležitou součást vlastní přípravy na oslavu Ježíšova narození.
Luštěnky
Výzva k bdělosti – křížovka. Ježíš nás v dnešním čtení z evangelia napomíná, abychom byli stále připraveni na jeho druhý příchod. Proč bychom ale měli být bdělí?
https://katechete.apha.cz/materialy/materialy-ke-stazeni/vyzva-k-bdelosti
Bdělí služebníci – šifra. Ježíš nás na počátku adventu napomíná, abychom byli bdělí, protože může přijít ve chvíli, kdy ho nebudeme čekat. Nemůže nás najít, jak spíme! Co ale znamená bdít?
Advent začíná – bludiště se šifrou. V adventu máme mnoho práce se spoustou věcí, které chceme připravit na Vánoce. Co je však v našich přípravách nejdůležitější?
Heslo pro advent – osmisměrka. Adventem nazýváme období před Vánocemi a každý ho prožíváme jinak. Mnoho lidí ale stále neví, k čemu advent máme a proč je pro nás tak důležitý…
Provázejí nás adventem – šifra. Adventem nás provázení některé biblické postavy, které mají společnou jednu věc: každá z nich dokázala Bohu říci své „ano“. Díky takovým lidem může Bůh přicházet mezi nás i dnes. Zjistěte, o koho jde!
Kdo řekl pro advent... – pracovní list. V adventní době čteme a slyšíme mnoho biblických výroků, které hovoří o příchodu Ježíše na svět – ať už před dvěma tisíci lety nebo na konci světa. O čem tato slova mluví a kdo je pronesl?
Hry
Pohybová venkovní hra pro předškoláky a mladší školní děti.
Jednoduchá třídílná vědomostní hra pro zopakování znalostí o adventní a vánoční době, příbězích, postavách a reáliích. Můžete ji využít jak v rodině v daných liturgických dobách a přesvědčit se, co všechno o tématu víte, tak i při katechetických setkáních jako úvodní nebo závěrečnou aktivitu.
Dvě kvízové hry: Trůn moudrosti a „48“.
Časopis Duha
Poslouchej nejen ušima (Duha 6/2021-2022). Toto číslo obsahuje příběh o Janu Křtiteli a o tom, jak slyšel Boží hlas. Pojďme se to učit s ním, protože advent může být i výzva, zamyslet se nad tím, co nám to vlastně leze ušima do hlavy! Obsahuje plakát adventního věnce s ušima

